tirsdag den 9. marts 2010

Vand i Nigeria

De er overalt, lige meget hvor øjet ser hen. Prustende, mens de skubber vognen foran sig, i en rask, hoppende og letgenkendelig gang. Musklerne arbejder under deres slidte, lasede tøj og sveden driver af dem. Der er ingen tvivl om, at vandmændene her i Yola, Nigeria knokler. Og for en ussel løn.

De har 12 benzindunke i vognen og en dunk med vand koster 10 naira. Så når vi køber en hel vognfuld tjener manden 120 naira. Hvilket svarer til cirka 5 danske kroner. For de fem kroner er han gået, måske mange kilometer, hen til nærmeste brønd, har trukket den ene spandfuld vand op efter den anden indtil samtlige dunke er fyldt op. Derefter har han skubbet vognen hele vejen tilbage til byen, hvor han har gået rundt indtil nogle har prajet ham for at købe vand. Derefter følger han med dem hjem, giver dem vandet, får sine penge og så er det på den igen. For 5 kr!

Men vi fem volontøser på REMI er gode kunder. Vi snakker ikke ned til dem som om de er skidt. Vi smiler, finder et glas vand frem, (hvilket for nogle kan synes ironisk med tanke på de mange liter vand de selv slæber rundt på,) og nu og da får de også en banan eller to. Når vi så kommer til betalingen bliver der som oftest stukket en ekstra seddel i hånden. Vi nejer, siger "na gode," (tak,) og ved at han med glæde vil komme igen en anden gang. Og så smerter det ikke helt så meget i hjertet når han trækker af sted med den nu lettere vogn, på vej mod brønden og endnu en omgang hårdt arbejde.

Man kan ikke undgå at møde grupper af mennesker, der blot ved deres tilstedeværelse får en til at glædes over sit eget liv. Sådan har jeg det med vandmændene. De knokler for en løn der er så ussel, at ordet usselt ikke er dækkende. Jeg ved godt, at 5 kr hernede rækker længere end de ville gøre i Danmark. Men derfor er det stadig en sølle løn i mine øjne. Så hvis jeg før tid har brugt alle mine lommepenge ved jeg hvorfor; jeg kan simpelthen ikke lade være med at give dem deres fortjente drikkepenge.

5 kommentarer:

  1. Hej Sophie!
    Respekt for vandbærere!!! Jeg har skrevet til dig efter det næste indlæg. Skønt at høre nyt om livet i Sophies verden.
    Knus mor.

    SvarSlet
  2. Hej Sophie!
    Hvor er det et anderledes liv, og hvor er det uden tvivl sundt at prøve. Burde vi alle!
    Som din mor skriver: Al respekt for vandbærere!

    mkh Annie

    SvarSlet
  3. Samme her...og Sophie, bliv endelig ved med at berette, det er så spændende læsning.
    Knus Bib

    SvarSlet
  4. Hej Sophie.

    Tak for din beretning om vandbærene (sikke et vigtigt arbejde de udføre), det sætter en masse dagligdags ting i perspektiv her i min lille andedam i Hjørring.

    Knus og kram
    Bolette

    SvarSlet
  5. Sophie, Sophie,
    Din gamle dansklærer og med-Nigeria-farer sidder med tårer i øjnene. Både over lige at have sagt farvel til det nye XP-hold, som netop nu er på vej ned til dig og Nigeria, men også over dit engagement og dine vekskrevne opdateringer.
    Denne gang har du ramt måske det allermest essentielle i os alle; forholdet til et andet menneske. Respekten, anerkendelsen, kærligheden, ydmygheden og hengivenheden. Du bærer det hele med dig. Tak fordi, jeg må følge med...

    SvarSlet